Najczęściej strony internetowe oddzwaniają w czterdzieści osiem godzin od złożonego przez nas wniosku o kontakt. Całość ustaleń, które zachodzą między księgowym, a tobą oraz dopełnienie formalności trwa od zaledwie pięciu do siedmiu dni. Założenie własnej firmy trwa zaledwie nie cały tydzień. Czas oczywiście jest zależny od ciebie i od tego jak elastyczny jest twój czas oraz w jakim tempie potoczą się twoje wszystkie rozmowy z księgowym.

Wiele osób się zastanawia pewnie jaki jest późniejszy koszt korzystania z ich usług. Cena oczywiście uzależniona jest od wybranej przez nas formy opodatkowania oraz liczby naszych kosztowych dokumentów. Wahają się one od około stu osiemdziesięciu do pięciuset dwudziestu złotych miesięcznie.

Jak założyć firmę przez internet?

1. Zarejestrowanie firmy

Pierwszym oraz podstawowym krokiem jest zarejestrowanie działalności gospodarczej na oficjalnej stronie rządowej. Konieczne tam również będzie wypełnienie odpowiedniego formularzu, co wiąże się z koniecznością zalogowania do systemu. Można to dokonać za pomocą bezpłatnego profilu zaufanego bądź przez rejestrację na stronie rządowej. Pozwoli nam to także na dostęp w późniejszych etapach do różnych serwisów administracji publicznej. Wspomniany wcześniej profil zaufany, bez problemu utworzymy w każdym banku, przy pomocy bankowości elektronicznej, jak i w urzędzie.

Zakładanie działalności przez Internet
Źródło: Pixabay

2. Wniosek o wpis do CEiDG

Kolejnym krokiem jest wypełnienie wniosku o wpis do CEiDG oraz załączeniu do niego potrzebnych załączników, które także będą w formie elektronicznej. Po dostarczeniu wszystkich niezbędnych informacji system wygeneruje wniosek, który następnie będzie musiał zostać przez nas podpisany. Co należy zawrzeć we wniosku o CEiDG:

  • formy opodatkowania jakie wybraliśmy,
  • rozpoczęcia prowadzenia firmy,
  • sposobu prowadzenia rachunkowości firmy,
  • numer firmy według Polskiej Klasyfikacji Działalności,
  • numer rachunku bankowego, który wykorzystywany był do wszelkich rozliczeń,
  • przewidywana liczba pracowników, jakich zamierzamy zatrudnić,
  • jej adresu (działalność musi legitymować się tytułem prawnym do wskazanej nieruchomości),
  • skrócona, jak i pełna nazwa zakładanej działalności.

W jaki sposób podpisać wniosek w formie elektronicznej?

Pierwszym sposobem jest wykorzystanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego, inaczej jest to płatny podpis elektroniczny, który ma taką samą moc prawną jak podpis wykonany własnoręcznie. Takim podpisem można wypełnić każdy ważny dokument. Pamiętać jednak warto, że krąg ludzi, którzy posługują się tym drogim, jak i zarazem skomplikowanym rozwiązaniem jest wąski, gdyż nie każdy może sobie na to pozwolić.

Drugim, znacznie częściej stosowanym rozwiązaniem jest podpisanie wniosku przez profil zaufany. Jest on bezpłatny, co powoduje, że ludzie częściej się na niego decydują. Założyć go może każda osoba, która korzysta z pełnej lub ograniczonej zdolności do czynności prawnych. Taki człowiek musi również mieć nadany numer PESEL. Profilem zaufanym w przeciwieństwie do wcześniejszego rozwiązania nie podpiszemy każdego dokumentu, ponieważ zastosowanie tego profilu ograniczone jest do komunikacji z jednostkami administracji państwowej.

3. Zgłoszenie działalności do płacenia składek ZUS

Bez względu na to w jaki sposób zakładamy działalność gospodarczą zawsze wiązać się to będzie z koniecznością zgłoszenia się do ZUSu jako płatnik składek. Należy również wiedzieć o tym jakie ułatwienia istnieją dla przedsiębiorców, którzy rejestrują swoją firmę pierwszy raz.

Głównym z nich jest Ulga na start. Dzięki której przedsiębiorca w czasie pierwszych sześciu miesięcy prowadzenia swojej działalności zwolniony jest z obowiązującego płacenia większej części składek ZUS. Po upłynięciu tego okresy początkujący przedsiębiorca może dodatkowo skorzystać jeszcze z prawa do płacenia tych składek w preferencyjnej jakości. Jest to tak zwany ,,mały ZUS’’, który obowiązuje na okres aż dwudziestu czterech miesięcy.

Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej – co warto wiedzieć

Pomoc znajdziemy także w bankach, lecz tam jedynie są w stanie zaoferować nam zarejestrowanie działalności. Wiąże się to także z tym, że przez pomoc zazwyczaj z konieczne jest, aby otworzyć i prowadzić w tym banku rachunku naszej firmy oraz ponoszenie opłat zgodnie z ich cennikiem. Dodatkowo również dzięki stronie rządowej znajdziemy wszystkie potrzebne informacje dotyczące zakładania działalności gospodarczej. Dzięki instrukcjom zakładanie firmy nie wydaje się być stosunkowo trudne, lecz jeśli chodzi o prowadzenie księgowości to nie jest już tak łatwo. Dlatego także warto korzystać z pomocy księgowego, a zwłaszcza zalecane jest to na początkowym etapie prowadzenia działalności gospodarczej.

One Reply to “Jak założyć działalność gospodarczą przez internet – poradnik krok po kroku”

  1. Super, że w dzisiejszych czasach takie sprawy można załatwić przez internet. Nie tylko założenie działalności, ale też inne sprawy urzędowe. Bardzo się z tego powodu cieszę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.